I framtiden kommer butikerna Àven bli tillverkare. Behovet av grossister och onödiga transporter och förpackningar minskar pÄ köpet.

I en tid dĂ„ vi talar om butiksdöd kan 3D-printing omforma detaljistens roll. KlĂ€desplagg, egendesignade inredningsdetaljer och reservdelar till bilen kan tillverkas “i butik”.  TillĂ€mpningarna Ă€r mĂ„nga, och en del finns redan.

3D-printing Ă€r ett sĂ€tt att “skriva ut” tredimensionella figurer. Det kallas Ă€ven för additiv tillverkning dĂ„ det inte Ă€r en utskrift i traditionell mening. Material adderas till material till dess att produkten Ă€r fĂ€rdig.

NĂ„gra exempel:

KlÀdesföretaget Ministry of Supply grundades 2011. AffÀrsidén var att 3D-printa plagg i butik, i helt nya material, i kundens egen design. Deras crowdfunding samlade snabbt USD 500 000 istÀllet för de planerade 30 000. Apollo-skjortan följdes av byxor, klÀnningar och blusar. I deras Boston-baserade butik printar de köparens plagg, i valfritt material och stil. Det tar pÄ 90 minuter.

Airbus tillverkar redan flygplansdelar och reservdelar med hjÀlp av 3D-printing. Tillverkning pÄ plats spar transporter och minskar behovet av kostsamma reservdelslager.

Staples, som Àger bland annat Svanströms, erbjuder kunder  i USA att designa egna produkter. Varan designas via nÀtet och skrivs dÀrefter ut pÄ Staples. Kunden hÀmtar produkten i butik eller fÄr den levererad direkt hem - kanske via drönare?

Franska Leroy Merlin erbjuder kunder att sjÀlva designa och bestÀlla verktyg och tillbehör. RÀtt gissat: de skrivs ut i butik.

Visst finns det nÄgon inredningskedja som erbjuder kunder att designa och skriva ut egna inredningsdetaljer?

HallĂ„ Elgiganten, Bauhaus, Cervera, Biltema, JĂ€rnia, Clas Ohlson, Kjell & Co, Byggmax, Mekonomen, Nilsson Shoes, Ikea och H&M med flera. Vi vet att ni vet vad som pĂ„gĂ„r. Vi Ă€r SÅ nyfikna pĂ„ att följa utvecklingen!

LĂ„t framtiden komma fortare.


Vill du fÄ en dos faktabaserad optimism i din mejlkorg en gÄng i veckan? Missa inte att prenumerera pÄ vÄrt nyhetsbrev.

Warp News drivs av den ideella stiftelsen Warp Institute med sÀte i Stockholm.

90 procent av svenskarna tror inte att vÀrlden kommer vara bÀttre om 15 Är. En anledning till det tror vi Àr övervikten av negativa nyheter i media.

Warp News balanserar det genom faktabaserade optimistiska nyheter.