MÄnga framtidsvisioner handlar om hur vi kan utnyttja luftrummet pÄ smartare sÀtt. Uber utvecklar flygande urbana taxifarkoster, och svenska Globhe samlar drönarpiloter i ett globalt nÀtverk för att kunna rycka ut i svÄr terrÀng med medicin eller kartlÀggning av katastrofomrÄden.

Flaskhalsen Ă€r inte tekniken, utan juridiken – att fĂ„ tillstĂ„nd för drönarleveranser Ă€r svĂ„rt. I Linköping har RISE genomfört experiment med lunchleveranser, och dĂ„ var nyckeln samarbetet med den lokala flygplatsen för att fĂ„ flyga i deras luftrum under vissa tider. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kunde man garantera Transportstyrelsen att kollisionsrisken i princip var obefintlig.

Googles systerbolag Wing lyckades under hösten 2019 utföra sina första drönarleveranser i staden Christiansburg i Virginia, USA, i samarbete med Virginia Tech. Det kan fortfarande ses som en testbÀdd, men under pandemin har efterfrÄgan pÄ drönarleveranserna av naturliga skÀl ökat kraftigt.

Kelly Passek packar böcker till drönarleveranserna. Foto: Wing

Samtidigt lanserade staden en slags skolbusstjÀnst, som kunde leverera skolmat och biblioteksböcker till de hemmaarbetande eleverna. Bibliotekarien Kelly Passek imponerades av de snabba Wing-leveranserna och lobbade för att boklÄn ocksÄ skulle omfattas av tjÀnsten.

Sagt och gjort, efter terminsavslutningen i juni har nu stadens sommarlovslediga skolelever möjligheten att – först i vĂ€rlden – fĂ„ sin lektyr levererad frĂ„n himlen.

Lyssna Àven pÄ mitt poddsamtal med Helena Samsioe, vd för Globhe.