I dagarna presenterade GM ett fordonsprototyp vid namn Origin, som utvecklats i det delÀgda bolaget Cruise Automation. Fordonet ska ta 6 passagerare  och har varken ratt, broms- eller gaspedal.

Fördelen för General Motors att arbeta med Cruise Àr bl.a att man inte utgÄr frÄn  traditionellt tÀnkande. Fordonet ska byggas av lÀtt utbytbara moduler som inte bygger pÄ konventionella lösningar (ex.vis hur dörrar öppnas).

Sjölvkörande bilar ser annorlunda ut för bÄde förare och passagerare

SjÀlva fordonet handlar mindre om utseende och mer om det praktiska för passagerarna och givetvis den inblandade elektroniken. Det finns sensorer och lidar - en masse. Flera av dem kommer behöva bytas ut med jÀmna mellanrum - det handlar inte bara om mjukvaruuppdateringar pÄ det hÀr marknadssegmentet.

Första prototypen kommer om ett par Är. Presentationen saknade bilvÀrldens vanliga fyrverkerier och fagra löften - kanske Àr det bÀttre att överraska Àn att gÄng efter annan missa utlovade deadlines?

Under tiden planerar GM Ă€ven ett s.k. gigafactory tillsammans med koreanska LG Electronics. Ohio Ă€r platsen man valt, och fabriken ska Ă„rligen kunna leverera batterier till 300’ bilar.

BĂ„da projekten, samarbetet mellan Origin-GM och LG-GM, avviker frĂ„n GM’s tidigare strategi att utveckla alla lösningar inom bolaget. GM’s begrĂ€nsade framgĂ„ngar med interna elbils-projekt har vĂ€l bidragit till nya angreppssĂ€tt.

Visst Ă€r det brĂ„ttom för de traditionella biltillverkarna. I början av januari 2020 var Teslas marknadsvĂ€rde högre Ă€n det för GM och Ford - tillsammans. Tesla sĂ„lde under 2019 ca 370’ bilar, GM och Ford ca. 2 miljoner bilar vardera.

Det kommer fler spelare - Muji Àr en av dem. Företaget har gjort sig kÀnt för att tillverka produkter av hög kvalitet med nedtonad branding.  Kan den marknadsföringsstrategin Àven fungera pÄ den nya fordonsmarknaden? Deras fordon Gacha testas i alla fall just nu i Helsingfors.

LĂ„t framtiden komma fortare!