Det var länge sedan segelfartygen dominerade godstransporterna till havs, men nu tycker forskare på KTH att det är dags för en comeback. Tillsammans med rederiet Wallenius och marinteknikföretaget SSPA ska KTH-forskarna konstruera ett segelfartyg som kan rymma över 6 000 bilar. Ett första steg tas nu i höst då en sju meter lång prototyp ska testas i Stockholms skärgård.

De 450 motorfartyg med liknande lastkapacitet som färdas över oceanerna idag förbränner 40 ton fossilt bränsle per dygn. De nya segelfartygen skulle få ner den bränsleförbrukningen med 80–90 procent räknar forskarna med.

Innan fartyget kan börja byggas måste forskarna hantera en del tekniska utmaningar. Till exempel kommer masterna att vara 100 meter höga och ingen vet idag riktigt hur atmosfären ser ut mellan 50 och 100 meter över havet.

Den kanske största utmaningen är dock inte tekniska utan ligger i att få rederierna att tänka på ett nytt sätt. Segelfartygen kommer att ta tolv dagar att färdas över Atlanten mot de sju, åtta dagar det tar för dagens motorfartyg.

”Förhoppningen är att kunder är beredda att frakta varor långsammare, men med stora miljövinster”, säger Jakob Kuttenkeuler, professor i marina system vid KTH.

Vill du få en dos faktabaserad optimism i din mejlkorg en gång i veckan? Missa inte att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Warp News drivs av den ideella stiftelsen Warp Institute med säte i Stockholm.

90 procent av svenskarna tror inte att världen kommer vara bättre om 15 år. En anledning till det tror vi är övervikten av negativa nyheter i media.

Warp News balanserar det genom faktabaserade optimistiska nyheter.