Förra mÄnaden uppnÄddes en ny milstolpe för utslÀppsfria flyg. Det Seattle-baserade företaget Magnix, en tillverkare av elmotorer, utförde en lyckad testflygning med det hittills största fullt elektriska flygplanet.

I samarbete med flygbolaget Harbour Air har Magnix stÀllt om ett Cessna Grand Caravan 208-flygplan till ett elflyg genom att ta ut den gamla motorn och lÀgga in en 750-hÀstkrafters elmotor istÀllet. Planet gjorde en lyckad flygning pÄ torsdagen den 28 maj och blev dÀrmed det största helt elektriska flygplanet som klarat ett flygtest. Planet var uppe i luften i ungefÀr 30 minuter och gjorde sedan en lyckad landning. Magnix live-streamade det hela pÄ Twitter.

⁉ Warp News drivs av en icke vinstdrivande stiftelse. Vill du stötta vĂ„rt arbete med att sprida faktabaserad optimism och fĂ„ tillgĂ„ng till mer av det vi gör? LĂ€s mer om hur du blir en WIP!

Cessna Grand Caravan 208 Àr en populÀr passagerarflygplanstyp som tar nio passagerare och anvÀnds för trafik över kortare avstÄnd. Det finns ocksÄ en fraktvariant som anvÀnds för godstrafik. Planet utvecklades ursprungligen redan pÄ 1980-talet och anvÀnds fortfarande i stor utstrÀckning. Enligt Wikipedia har planet sammanlagt över 20 miljoner loggade flygtimmar.

PÄ Magnix hemsida kan man lÀsa att företaget har som vision att verka för en vÀrld dÀr elektriska motorer med hög krafttÀthet driver flygplan och gör flygtrafiken grönare men ocksÄ kostnadseffektiv för flertalet intressenter inom flygbranschen. I en intervju med Techxplore sade företagets VD Roei Ganzarski att borttagandet av flygbensinmotorn i utbyte mot en elmotor kommer att göra att planet behöver mindre underhÄll, samtidigt som driftkostnader sÀnks med upp till 80 procent, vilket i sin tur betyder lÀgre biljettpriser och ger incitament för nya rutter för flygtrafik över kort och medellÄng distans.

Elflyg Àr högt upp pÄ listan av framtida teknologier för att skÀra ner pÄ utslÀppen frÄn flygtrafiken, Ätminstone för kortare flygstrÀckor sÄsom inrikesflyg i europeiska lÀnder. Precis som elbilar i förhÄllande till sina bensindrivna motsvarigheter har elflygplan ocksÄ fördelen att de för mindre oljud. Reducerandet av ljud Àr bra för ekosystemen i omrÄden som korsas av flygrutter, eftersom flygtrafiken dÄ pÄverkar fÄgellivet i en mindre utstrÀckning.

Den lyckade testflygningen betyder dock inte Ànnu att Magnix Àr redo att börja flyga passagerare riktigt Àn. Den elektriska motorn mÄste först erhÄlla nödvÀndig certifiering, vilket i USA tilldelas av luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA).


Vill du fÄ en dos faktabaserad optimism i din mejlkorg en gÄng i veckan? Missa inte att prenumerera pÄ vÄrt nyhetsbrev.

Warp News drivs av den ideella stiftelsen Warp Institute med sÀte i Stockholm.

90 procent av svenskarna tror inte att vÀrlden kommer vara bÀttre om 15 Är. En anledning till det tror vi Àr övervikten av negativa nyheter i media.

Warp News balanserar det genom faktabaserade optimistiska nyheter.