En tredjedel av all mat som produceras gÄr till spillo. Det försvinner Àtbar mat hela vÀgen frÄn produktionen över distributionen till vÄra egna kök. Just att fÄ oss som konsumenter att minska matsvinnet Àr mÄlet för Too Good To Go.
Det Ă€r i grunden en tjĂ€nst för att ge konsumenter en chans att köpa överskottsmat frĂ„n affĂ€rer. Men nu har företaget Ă€ven tagit fram en âluktisâ (Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara tillgĂ€nglig i Storbritannien) som ska hjĂ€lpa oss minska svinnet.

Luktisen Àr en etikett som sprider en doft nÀr man skrapar pÄ den och det Àr just den doft som visar att det hÀr livsmedlet inte lÀngre Àr sÀkert att Àta. Till att börja med finns det etiketter för Àgg, apelsinjuice, öl och havregryn.
Idén Àr att lÀra oss att lita mer pÄ vÄr lukt och inte slaviskt följa bÀst-före-datum. Etiketterna ska dels pÄminna oss om att anvÀnda vÄrt luktsinne för att bedöma Àtbarheten, dels lÀra dem som inte vet hur ett livsmedel luktar nÀr det blivit dÄligt.