En Tesla gör ingen sommar, men en Tesla som kört 100000 mil visar pÄ en annan framtid för bilindustrin och miljön.

Svenska personbilar kör miljontals mil per Är. Flest mil körde under 2017 dieslarna (ca 1700) följt av elhybriderna (1400), elbilarna (1100!) och till sist bilar med bensinmotorer (ca 900).

Elbilarna gick, tror det eller ej, om bensinbilarna i Ärligt körda mil (per bil) redan för ett par Är sedan. Trenden lÀr fortsÀtta och det Àr ingen vild gissning att andelen diesel- och bensinbilar som sÀljs kommer minska kraftigt.

Elbilarna som nu rullar ger nybilsköpare mycket bÀttre beslutsunderlag för att byta till elbil och utbudet ökar snabbt. Om nÄgra Är gÄr elbilen om försÀljningssiffrorna för bensin- och dieselbilar.

VW lanserar nya elbilar kontinuerligt, liksom Volvo, Renault, Nissan, Kia, BMW, Audi, Hyundai
 Precis som övriga bilaktörer som över huvud taget vill finnas med i framtiden.

HansjĂŒrgen Gemmingens Tesla har rullat 100 000 mil. Det Ă€r förhoppningsvis ingen extrem avvikelse. Elbilarna har ju betydligt fĂ€rre rörliga delar Ă€n traditionella bilar. Kanske vi bara behöver byta stötdĂ€mpare, hjullager och stolsklĂ€dsel var 50000:e mil, för att sen köra vidare?

Jag sÀger som mÄnga andra, min nÀsta bil blir en elbil. PÄ riktigt. Nu finns det dessutom fler alternativ som inte kostar skjortan. Volkswagen planerar att ha 20 eldrivna personbilar i sitt utbud före 2025.