Det gÄr att göra förbrÀnning mycket effektivare genom att tillföra lite elektricitet till processen. SÄ lite som 0,2 procent elektricitet gör att flamman stabiliseras, vilket Àr avgörande för att öka effektiviteten, minska utslÀppen och minska slitaget pÄ utrustningen i vilken förbrÀnningen sker.

Forskargruppen som kommit fram till de nya rönen Àr verksamma vid Lunds tekniska högskola, LTH, och bedriver denna forskning inom ramen för projektet Effect, Efficient Electric Combustion Technology.

Projektet Àr finansierat av Energimyndigheten och förutom LTH deltar ocksÄ Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, SSAB och Siemens Energy. Syftet Àr att hitta sÀtt att öka verkningsgraden vid förbrÀnning och ett av kraven har varit att inte tillsÀtta mer Àn en procent elektrisk energi. Genom att komma ner till 0,2 procent har ett stort genombrott nÄtts.

MÄlsÀttningen med projektet har varit att hitta nya sÀtt att stabilisera flamman och dÀrmed öka effektiviteten i förbrÀnningen. Tidigare har det varit kÀnt att det gÄr att göra genom att tillsÀtta mer brÀnsle, men dÄ ökar ocksÄ temperaturen vilket leder till ökade utslÀpp av kvÀveoxider. Genom att stabilisera flamman med elektricitet istÀllet sÄ slipper man detta.

Forskargruppen har ocksÄ förvÄnats över att kvÀveoxid-utslÀppen dessutom minskar, nÄgot de inte hade rÀknat med och faktiskt inte heller har förklarat Ànnu. KvÀveoxider Àr skadliga för hÀlsan och irriterar bland annat luftvÀgar och slemhinnor. Dessutom bildar kvÀveoxider med organiska föreningar marknÀra ozon, samt bidrar till försurning och övergödning.

– Vi trodde att vi skulle bli bestraffade i form av högre utslĂ€pp av kvĂ€veoxider. DĂ„ hade det hĂ€r inte varit rĂ€tt vĂ€g framĂ„t. Nu visade det sig att Ă€ven NOx:en sjunker. Vi kan inte riktigt förklara varför det Ă€r sĂ„, men det Ă€r fantastiskt att se, sĂ€ger Christer Fureby, professor vid avdelningen för vĂ€rmeöverföring pĂ„ Lunds tekniska högskola till Ny Teknik.

Forskarna Andreas Ehn, Lunds universitet, Mattias Elfsberg, FOI, och Arne Irewall, Siemens Turbomachinery i ett av Siemens lab i FinspÄng dÀr mikrovÄgsenergi anvÀnds för att pÄverka förbrÀnningsprocessen i brÀnnaren. Foto: Tomas Hurtig/FOI

Öppna flammor anvĂ€nds pĂ„ mĂ„nga platser idag inom bland annat industrin och transporter. Gasturbiner kan exempelvis göras mycket effektivare genom ny teknik baserad pĂ„ forskningsrönen. Även jetmotorer i flygplan kan bli effektivare, nĂ„got som kan fĂ„ stor positiv inverkan pĂ„ deras klimatpĂ„verkan.

Projektet har pÄgÄtt sedan 2012 och steg tvÄ, som projektet befinner sig i nu, berÀknas vara klart 2021. Hur tekniken sedan tas vidare ÄterstÄr att se, men den kommersiella potentialen gör att det ser ljust ut för att vi i framtiden kan fÄ se den pÄ allt fler stÀllen.

Artikelbild: Blow Torch av xlibber.


Vill du fÄ en dos faktabaserad optimism i din mejlkorg en gÄng i veckan? Missa inte att prenumerera pÄ vÄrt nyhetsbrev.

Warp News drivs av den ideella stiftelsen Warp Institute med sÀte i Stockholm.

90 procent av svenskarna tror inte att vÀrlden kommer vara bÀttre om 15 Är. En anledning till det tror vi Àr övervikten av negativa nyheter i media.

Warp News balanserar det genom faktabaserade optimistiska nyheter.