Premium-artiklar

Premium: 🔋 Northvolt och fördelen med att förstĂ„ framtiden

BerÀttelsen om Peter Carlsson och Northvolt lÀr oss tvÄ saker: Hur viktigt det Àr att förstÄ framtiden för att kunna se vilka möjligheter som finns, och att du behöver vara optimist för att ta tillvara pÄ dem.

Premium: 🔋 Northvolt och fördelen med att förstĂ„ framtiden

Missa inte Warp News Show med Jan-Erik Berggren, författare till boken Batterirevolutionen - Northvolt och den nya svenska bilindustrin. Kan ses live 19 augusti kl. 19, eller i efterhand, pÄ YouTube.

Peter Carlsson var inköpschef hos svensk-japanska Sony Ericsson. Du vet nÀr Ericsson tillverkade mobiltelefoner.

Jag hade en sÄn hÀr.

Han gjorde ett utmÀrkt jobb, sÄ företag pÄ den amerikanska vÀstkusten sökte hans tjÀnster. Bland dem fanns Apple, som erbjöd honom ett jobb med att leda produktionen av iPad.

Men han gick ocksÄ pÄ en jobbintervju hos en liten startup som Ànnu inte gjort vinst och som bara hade lanserat en produkt riktad mot ett litet lyxsegment.

Du kanske har hört talas om det? Tesla.

Han sa nej till Apple och anslöt istÀllet till den aggressiva lilla startupen.

"NÀr jag gick ut frÄn Tesla gick jag ut med magkÀnslan att hÀr, hÀr kommer det att hÀnda nÄgonting," sÀger han i boken Batterirevolutionen.

Hans huvuduppgift var att bygga upp logistik för deras nÀsta produkt, Model S. Det var fortfarande en dyr bil, men en som var avsedd att visa vÀrlden hur fantastiskt ett elektriskt fordon kan vara.

Att se framtiden för batterier

Tesla Àr inte bara en biltillverkare. De Àr ocksÄ ett energiföretag som sÀljer batterier till konsumenter, industrier och offentliga aktörer, som den enorma batteriparken i södra Australien.

Under Peter Carlssons tid pĂ„ Tesla planerade de ocksĂ„ och började bygga den enorma fabriken i Nevada, kallad Gigafactory. År 2018 producerade den 20 gigawattimmar battericeller. Och den Ă€r enorm. Fullt utbyggd kommer den att ha vĂ€rldens största fotavtryck och den nĂ€st största volymen.

Elon Musk har sagt att vÀrlden behöver ungefÀr hundra av dem.

“We actually did the calculations to figure out what it would take to transition the whole world to sustainable energy. You’d need 100 Gigafactories.”

Jag gissar att Tesla kommer att försöka bygga ungefÀr hÀlften av dem (vi fÄr se pÄ Teslas Battery Day senare i Är.) Och Peter Carlsson kommer att hjÀlpa till att bygga den andra halvan.

Under min tid i riksdagen hjÀlpte Peter mig att boka ett besök pÄ Teslas fabrik och huvudkontor i Fremont, Kalifornien, men nÀr jag kom dit i början av 2016 hade han lÀmnat företaget.

2015 lÀmnade Carlsson Tesla efter drygt fyra Är och presenterade senare sin idé om en stor batterifabrik i Europa. Han gav sitt företag namnet Northvolt.

Naiva pessimister

De naiva pessimisterna stÀllde sig pÄ rad.

HÀrlig ambition, men hur ska han fÄ tag i pengarna?

För att bygga en batterifabrik behöver du mycket pengar - fyra miljarder dollar för att vara exakt.

Han fick snart in tio miljoner dollar för att komma igÄng och inte lÄngt efter det en miljard dollar till.

Northvolt valde SkellefteÄ som plats för fabriken.

De naiva pessimisterna stÀllde upp sig igen, obekymrade efter att ha haft fel kring finansieringen.

Ett spÀnnande projekt, men hur ska de kunna bygga en fabrik dÀr uppe?

Fabriken Àr nu nÀstan byggd, i tid trots pandemin, och kommer att börja producera battericeller i början av nÀsta Är.

Northvolt Ett i SkellefteÄ.

Den fabriken heter nu Northvolt Ett, för det kommer fler fabriker. Byggandet av Northvolt TvÄ pÄbörjas i Salzgitter, Tyskland 2021 och en tredje fabrik planeras.

Northvolt har tecknat stora avtal med Volkswagen och BMW för att leverera batterier. De samarbetar med industrigiganten ABB och har fÄtt finansiering frÄn Goldman Sachs och Europeiska investeringsbanken.

Det gör ont att berÀtta det, men pessimisterna hade fel igen. De Àr helt enkelt sÄ naiva.

TvÄ lÀrdomar

BerÀttelsen om Peter Carlsson lÀr oss tvÄ saker

Ett: Att förstÄ framtiden Àr den mest vÀrdefulla kunskap du kan ha.

Carlssons lÄnga erfarenhet av litiumjonbatterier frÄn mobiltelefoner och bilar och byggandet av gigafactory i Nevada hjÀlpte honom att förstÄ framtiden för batterier.

TvÄ: Vi behöver fler optimistiska byggare som Carlsson och Musk för att fÄ en bÀttre framtid att komma snabbare.

Att börja med ingenting och föreslÄ att bygga en enorm fabrik som kostar flera miljarder dollar Àr modigt. Med ingenting menar jag att Carlsson inte hade ett stort företag bakom sig eller ett par egna miljarder dollar pÄ banken. Risken att misslyckas var betydande, och hade han misslyckats skulle pessimisterna skinnflÄtt honom

Tidigare i Ă„r skrev Marc Andreessen:

“Every step of the way, to everyone around us, we should be asking the question, what are you building?”

I en artikel höll jag med Andreessen och lade till detta:

"Forskning visar att optimistiska mÀnniskor genererar fler idéer och Àr mer öppna för andras idéer."
"Men inte bara det, optimister Àr ocksÄ mer benÀgna att göra nÄgot av idéerna. Starta ett projekt, grunda ett företag eller nÄgot annat som kommer att göra idén till verklighet."

En faktabaserad optimist

Peter Carlsson var optimistisk nog att tro att han skulle klara det. Denna optimism var baserad pÄ fakta och kunskap om batteriets framtid.

Peter Carlsson Àr en faktabaserad optimist.

Missa inte Warp News Show med Jan-Erik Berggren, författare till boken Batterirevolutionen - Northvolt och den nya svenska bilindustrin. Kan ses live 19 augusti kl. 19, eller i efterhand, pÄ YouTube.

💙 STÖTTA WARP NEWS – BLI MEDLEM IDAG

NÀr du blir medlem fÄr du full tillgÄng till alla vÄra artiklar och stöttar Warp News arbete med att sprida faktabaserad optimism över hela vÀrlden.

​
Du har loggat in pÄ Warp News
Bra! Gör klart resten av processen för full tillgÄng till Warp News
VÀlkommen tillbaka! Du Àr nu inloggad.
Ditt konto Àr aktivt och du har full tillgÄng till allt innehÄll.
Ditt konto Àr uppdaterat.
Uppdateringen misslyckades.